Skip to main content

Prof. (i. R.) Dr. Ulrike Schildmann

University professor, Fakultät Rehabilitationswissenschaften, TU Dortmund University

Vita

Chair of women's studies in rehabilitation and education with disabilities 1996–2014; 1991–1996 chair of general remedial and special education at the Univ.-GH Siegen; 1990–1991 chair of general remedial teaching at the Rheinland-Westfalen-Lippe University of Applied Sciences in Bochum; 1987–1989 research associate in the office of the Science Council, Cologne; qualification: 1971–1976 Diplom student at the Päd. Hochschule Berlin; qualified educator since 1976; 1982 PhD at the Univ. Bremen; 1995 habilitation at the Technical Univ. Berlin/teaching area: educational sciences focusing on integration teaching.

Focus of Work

Intersectionality: gender und disability over the livespan; gender - disability - normality; inclusive education and gender; biographical research in teaching people with disabilities in separate and integrated settings; disability in international comparison.

Research and Practice projects (selection)

2018 - 2018
Disability as category in intersectionality research
Living conditions of disabled women in Germany
Inclusive education and gender

Publications (selection)

Schildmann, Ulrike; Schramme, Sabrina (2020): Inklusive Pädagogik und Intersektionalitätsforschung. Vergleich zweier Konzeptionen aus Sicht der feminischen Forschung über Geschlecht und Behinderung. In: Gender. H. 3, 11–26.

Schildmann, Ulrike; Schramme, Sabrina; Libuda-Köster-Astrid (2018): Die Kategorie Behinderung in der Intersektionalitätsforschung. Theoretische Grundlagen und empirische Befunde. Bochum/Freiburg (ProjektVerlag).

Schildmann, Ulrike und Sabrina Schramme (2017): Behinderung: Verortung einer sozialen Kategorie in der Geschlechterforschung/ Intersektionalitätsforschung. In: Kortendiek, Beate u. a. (Hrsg.): Handbuch interdisziplinäre Geschlechterforschung. Wiesbaden (Springer Fachmedien). doi.org/10.1007/978-3-658-12500-4_55-1

Schildmann, U. (2013): Wechselwirkungen zwischen Geschlecht und Behinderung von der frühen Kindheit bis ins hohe Erwachsenenalter. In: Behindertenpädagogik52, H.1, 68–81.

Schildmann, U. (2012): Die Genderperspektive in der Inklusiven Pädagogik. In: Zeitschr. f. Inklusion online, H. 3, 30-38. www.inklusion-online.net/index.php/inklusion-online/article/view/42/42

Schildmann, U. (2012): Verhältnisse zwischen Inklusiver Pädagogik und Intersektionalitätsforschung: sieben Thesen. In: Seitz, S. u.a. (Hrsg.): Inklusiv gleich gerecht?, Bad Heilbrunn, 93–99.

Schildmann, U. (2011): Verhältnisse zwischen Geschlecht, Behinderung und Alter/Lebensabschnitten als intersektionelle Forschungsperspektive. In. Jornal Netzwerk Frauen- und Geschlechterforschung NRW Nr. 29, 13–15.

Schildmann, U. (2011): Inklusive Lern- und Handlungsfelder vor dem Hintergrund der gesamten Lebensspanne. In: Lütje-Klose, B. u.a. (Hrsg.): Inklusion in Bildungsinstitutionen, Bad. Heilbrunn, 74–79.

Schildmann, U. (2011): Strukturkategorien Geschlecht, Alter, Behinderung. In: Hinz, R.; Walthes, R. (Hrsg.): Verschiedenheit als Diskurs. Tübingen, 109–118.

Bretländer, B.; Schildmann, U. (2011): Geschlechtersensible Inklusionsforschung vor dem Hintergrund der neuen UN-Konvention. In: Flieger, P.; Schönwiese, V. (Hrsg.): Menschenrechte – Integration – Inklusion, Bad. Heilbrunn, 39–45.

Schildmann, U. (Hrsg.) (2010): Umgang mit Verschiedenheit in der Lebensspanne: Behinderung – Geschlecht – kultureller Hintergrund –Alter/Lebensphasen. Bad Heilbrunn.

Websitelink to my Publications

Keywords

Intersectionality: gender and disability, inclusive education

Casegroup

Social Sciences