Skip to main content

Eva Wegrzyn

Research Associate, Essener Kolleg für Geschlechterforschung (EKfG) , University of Duisburg-Essen

Vita

Since 2021 | Research associate at the Essen Center for Gender Studies in the project Discovering and Communicating Excellence Sensitization and competence development on the topic of excellence and gender for postdocs and actors in university communication (EXENKO).

Since 2019 | Research Associate at the Essen College for Gender Research in the project "GenHEconGender-related analysis and health economic accompanying evaluation of health literacy interventions in childhood and adolescence (GenHEcon)" of the research network "Health Literacy in Childhood and Adolescence".

2015–2019 | Research assistant at the Institute of Sociology at the University of Duisburg-Essen in the research project "Equality-related action orientations and modes of action of professors against the background of equality policy regulations" . Dissertation project on the topic of "High ability: subjects, discourses, practices".

From 2007–2015 | Research assistant at the Center for Higher Education and Quality Development at the University of Duisburg-Essen: Editing of the gender portal, planning and conception of the diversity portal of the KomDiM project, coordination of the nationwide network Gender Competence in Studies and Teaching, trainer in continuing education in higher education didactics.

2011 | Master of Arts in Gender Studies and Political Science at the Ruhr-University Bochum.

2003 | DAAD scholarship, Italian language course in Siena

2003–2004 | Erasmus scholarship at the Università degli Studi die Urbino, Italy

Focus of Work

My focus is on the intersection of higher education and organizational research, health sciences, giftedness research, and feminist theory. I conduct qualitative research based on the premises of interpretive sociology, sociology of culture, and cultural psychology.

Research and Practice projects (selection)

Publications (selection)

Wegrzyn, Eva; Mallat, Anja (im Erscheinen): Eine gute Geschichte? Zur Rolle der Hochschulkommunikation bei der Sichtbarmachung von Wissenschaftlerinnen, GENDER Zeitschrift für Geschlecht, Kultur und Gesellschaft.

Wegrzyn, Eva; Jochimsen, Maren (2023): Gesundheitskompetenz aus einer kritischen Geschlechterperspektive. In: Rathmann Katharina; Dadaczynski, Kevin; Okan Orkan; Messer, Melanie (Hg.) Gesundheitskompetenz. Springer, Berlin, Heidelberg. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-662-67055-2_127

Wegrzyn, Eva (2022): What are the real attitudes of professors towards gender equality? In: Fiona Jenkins, Barbara Hoenig, Susanne Maria Weber, Andrea Wolffram: Inequalities and the Paradigm of Excellence in Academia, S. 53-70. [Mit Lara Altenstädter, Ute Klammer und Ralitsa Petrovs-Stoyanov]

Wegrzyn, Eva (2022): Wege in offenem Gelände. Zur Integration und Sichtbarmachung der Geschlechterperspektive in biomedizinischer Forschung und klinischer Medizin an der Universität Duisburg-Essen und dem Universitätsklinikum Essen. In: Journal des Netzwerks Frauen- und Geschlechterforschung NRW Nr. 50/2022, S. 33-43 [mit Anke Hinney, Andrea Kindler-Röhrborn, Maren A. Jochimsen und Arzu Oezcelik]

Wegrzyn, Eva; Altenstädter, Lara; Alberg, Yvonne; Öztas, Süheda und Beyza Yilmaz (2021): Sorgearbeit und Qualifizierung in der Wissenschaft in Zeiten von Corona – Einblicke in qualitative Forschung zu Juniorprofessuren, Femina Politica – Zeitschrift für feministische Politikwissenschaft, 2-2021, S. 193–197.
https://doi.org/10.3224/feminapolitica.v30i2.20

Wegrzyn, Eva (2021): Corona verschärft die Gender Gaps in Hochschulen. WSI-Blog, https://www.wsi.de/de/blog-17857-corona-verschaerft-die-gender-gaps-in-hochschulen-30222.htm, [mit Lara Altenstädter, Ute Klammer]

Wegrzyn, Eva (2020): Exzellenz oder Frauenförderung? Gleichstellung Wissen und -handeln von Professorinnen und Professoren in Berufungskommissionen. In: Beiträge zur Hochschulforschung, 42. Jahrgang, 4/2020, https://www.bzh.bayern.de [mit Ralitsa Petrova-Stoyanov, Lara Altenstädter, Ute Klammer]

Wegrzyn, Eva (2020): Perspektiven von Professorinnen und Professoren auf „Gender in der Lehre“. In: Der pädagogische Blick, Ausgabe 1, Jahr 2020, S. 5–15 [mit: mit Lara Altenstädter, Ute Klammer, Ralitsa Petrova-Stoyanov]

Wegrzyn, Eva (2020): Zielkonflikte: Was Professor_innen über Gleichstellung denken, in: blog interdisziplinäre geschlechterforschung, 21.07.2020, www.gender-blog.de/beitrag/professor_innen-ueber-gleichstellung/

Wegrzyn, Eva (2020): Gleichstellungspolitik an Hochschulen. Was wissen und wie handeln Professorinnen und Professoren? Opladen, Berlin, Toronto: Verlag Barbara Budrich, https://shop.budrich-academic.de/produkt/gleichstellungspolitik-an-hochschulen/ [mit Ute Klammer,  Lara Altenstädter und Ralitsa Petrova-Stoyanov]

Wegrzyn, Eva (2018): „Also ich bin Einzelkind.“  Zur subjektiven Konstruktion von Hochbegabung. In: Böker, Arne; Horvath, Kenneth:  Sozialwissenschaftliche Perspektiven auf Begabung und Begabtenförderung. Springer VS: Wiesbaden. S. 95–116. doi.org/10.1007/978-3-658-21761-7_5

Wegrzyn, Eva (2014). Gender Mainstreaming. In  Gender Glossar / Gender Glossary (4 Absätze). Verfügbar unter http://gender-glossar.de

Wegrzyn, Eva (2014): Genderkompetenz. In  Gender Glossar / Gender Glossary (4 Absätze). Verfügbar unter: http://gender-glossar.de

Websitelink to my Publications

Keywords

Higher education research, organizational research, sociology of culture, cultural psychology, qualitative social research, gender and health/health literacy, giftedness research.

Casegroup

Social Sciences