Johanna Fee Ziemes (*1987) completed her degree in psychology in Trier and has been working as a academic fellow at the university of Duisburg-Essen since 2014. She was part of the national research team of the International Civic and Citizenship Education Study (ICCS) on several occasions. ICCS investigates how students in democracies are prepared for their role as citizens. In 2021, Johanna Ziemes completed her doctorate on the relevance of social relationships for political development in adolescence. She primarily employs quantitative research approaches and publishes on school factors relating to tolerance, trust and social capital. She reflects on the use of categories of difference in quantitative research, considers axes of discrimination and is interested in the significance of gender for political socialisation.
Articles|
Ziemes, J.F. (2024). Diskriminierung von Jugendlichen an Schulen. Ergebnisse aus ICCS 2022. Forum Sexualaufklärung der Bundeszentrale für gesundheitliche Aufklärung.
Ziemes, J.F. (2024). Measuring and Explaining Political Tolerance among Adolescents: Results from the International Civic and Citizenship Education Study 2016. Large-scale Assessments in Education.
Ziemes, J. F., & Gutzwiller-Helfenfinger, E. (2019). Children’s rights and educational psychology. European Psychologist, 24, 169–179.
Dissertation|
Ziemes, J. F. (2022). Zur Relevanz der schulischen Sozialbeziehungen für die politische Unterstützung im Jugendalter. Springer Fachmedien. doi.org/10.1007/978-3-658-38059-5
ICCS|
Abs, H. J., Hahn-Laudenberg, K., Deimel, D. & Ziemes, J. F. (Hrsg.). (2024). ICCS 2022: Schulische Sozialisation und politische Bildung von 14-Jährigen im internationalen Vergleich. Waxmann. https://www.waxmann.com/iccs2022/
darin z.B.:
Abs, H. J., Ziemes, J. F. & Matafora, B. (2024). Pluralismus. im Kontext von Toleranz, Diskriminierungssensibilität und gruppenbezogener Privilegierung. In H. J. Abs, K. Hahn-Laudenberg, D. Deimel & J. F. Ziemes (Hrsg.), ICCS 2022: Schulische Sozialisation und politische Bildung von 14-Jährigen im internationalen Vergleich (1. Auflage, S. 113–131). Waxmann. doi.org/10.31244/9783830998228.06
Hahn-Laudenberg, K., Birindiba Batista, I., Ateş, R. & Ziemes, J. F. (2024). Umgang mit sozialen Differenzkategorien. In H. J. Abs, K. Hahn-Laudenberg, D. Deimel & J. F. Ziemes (Hrsg.), ICCS 2022: Schulische Sozialisation und politische Bildung von 14-Jährigen im internationalen Vergleich (1. Auflage, S. 353–363). Waxmann. https://doi.org/10.31244/9783830998228.18
Ziemes, J. F. & Deimel, D. (2024). Identität, politisches Interesse und politische Selbstwirksamkeit: Überzeugung von Schüler*innen über sich selbst. In H. J. Abs, K. Hahn-Laudenberg, D. Deimel & J. F. Ziemes (Hrsg.), ICCS 2022: Schulische Sozialisation und politische Bildung von 14-Jährigen im internationalen Vergleich (p. 77–92). Waxmann.
Websitelink to my Publications
Political socialization, social relationships, discrimination, gender diversity, tolerance, political trust