Skip to main content

Prof.*in Dr.*in Swantje Lichtenstein

Professor , Fachbereich Sozial- und Kulturwissenschaften, University of Applied Sciences Düsseldorf

Associated Professorship

Aesthetic practice & text

Vita

After studying natural and artificial languages​​/linguistics, German studies, comparative studies, philosophy and sociology in Tübingen and Cologne, I quickly got abroad and into the arts. Since the textual, poetic, sound-based and performative arts are more of a marginal genre in Germany, I returned to the academic field with side-trips to editing, sound production, recording and broadcasting. Since my studies I have pursued the focus of queer, feminist, intersectional gender research in relational aesthetics, which regards poetic and other knowledge and practice as an important part of my own artistic research.

Since 2007 I have held a professorship for text and aesthetic practice, Faculty of Social and Cultural Studies at the Düsseldorf University of Applied Sciences. In the BA programm "Social Work" and the MA program “Culture, Aesthetics, Media” I offer transdisciplinary, scientific and artistic text seminars for students from different fields.

Research project "Community Arts & Language" (2020–2022) (LMP funding, three artistic and scientific assistants).

Committee work (Senator (until 2015), member of the faculty council, AG Digitization, AG Gender Research, course director, module officer, etc.

Excursions, invitations from guests/artist talks/performances/lecture series etc.

Cooperation with other (art) colleges, universities, departments at home and abroad, third-party funded and research projects.

Professorship for the Art of Language/Head of the Institute for the Art of Language, University of Applied Arts, Vienna (50%/2018–2019).

Regular further teaching assignments in artistic-transmedia fields and contexts between language, communication, conceptual art, performance, text and sound at the University of Applied Arts, Vienna, University of Design and Art FHNW, Basel, Robert-Schumann-Musikhochschule Düsseldorf, Institute for Music and Media Düsseldorf, Film Academy Baden-Württemberg, International Film School (ifs), Cologne, University of Cologne, Cologne University of Applied Sciences, KHM Cologne, University of Delhi, India, Academy of Media Arts, Cologne, Universidad del Norte Baranquilla Colombia, College for Music, Montepulciano, Italy etc.

Focus of Work

Feminist, decolonial, intersectional, collective aesthetic practices in the arts, especially text-based, transdisciplinary and performative works and community arts.

Research and Practice projects (selection)

2019 - 2023
Rolling Eyes Collective

Publications (selection)

Monographien

Verschalte Verbindungen. Performative Writing, Berlin 2021.

Am Ende der Weissheit, Berlin 2021.

Rolling Eyes Glossar, hrsg. von Swantje Lichtenstein/Rolling Eyes Collective, Düsseldorf 2019.

Von Form von Vorn. Literarisches Schreiben, performatives Hören und Gertrude Stein, Heidelberg: Wunderhorn 2017.

Kommentararten, Berlin: Verlagshaus Berlin 2015.

Geschlecht: Schlagen vom Schlage des Gedichts, Berlin: Verlagshaus 2013.

Entlang der lebendigen Linie. Sexophismen, Wien: Passagen 2010.

Das lyrische Projekt. Rhetorik, Räumlichkeit und Wissenschaft, München: Iudicium 2004.

Künstler:innenbuch

On C’s Terms. Heroins & Sisters. 11 Himmelsschreier:innen, Köln 2021.

Transkript (mit einem Siebdruck von Ninakarlin Prinz), hrsg. von Tom Lingnau, Köln: Weinspach Press 2016.

Tatar Post. Konzeptuelle Texte, Köln 2012.

Vortizistische Versuche, Köln: gaia press 2010.

Records/Tapes

Hallraum, mit Jono Podmore, TTW #117, London/Berlin 2019.

Miss Slipper/Lewes, mit Jono Podmore 7’’-Vinyl, PSY004, London 2016.

Ian Hatcher: Drone Pilot, ed. by Swantje Lichtenstein/Marc Matter, SW001, 7’’-Vinyl, Edition Cosmosmose Sound Writing, Düsseldorf 2017.

Herausgeber:inschaften

Sprachkunst oder textuelle Verfahren in den Künsten, hrsg. von Swantje Lichtenstein/Anneka Metzger/Ferdinand Schmatz, Köln: Verlag der KHM  2015.

Is the artist necessary for making art today?, ed.by Swantje Lichtenstein/Tom Lingnau, Köln 2015.

Dossier Konzeptuelles Schreiben, hrsg. von Swantje Lichtenstein, in: Edit 63, 2013, 58–87.

Universität der Luft, hrsg.Volker Demut/Swantje Lichtenstein, Weilerswist: Edition Poema 2010.

Texte/Arbeiten in Zeitschriften

Latent gegenwärtig oder wie die Pandemie das Unbekannte berührt, in: Das Journal, 2021 (angekündigt).

Sound Writing Manifest, in: Diskurse des Sonalen, hrsg. von Britta Herrmann, Lars Korten, Berlin 2019.

O HOLD THE TOP TIER, in: reihe M 2009–2019, Köln 2019.

jugular verflossen. stück für drei stimmen & diverse fische, in: Autorenmusik Harald Muenz und Florian Neuner [Hg.] »Autorenmusik. Erkundungen im Zwischenreich von Sprache und Musik«, Leipzig: Reinecke & Voss 2019.

Soundschrift. Schnitte, Schalter und Grenzen, in: Bella Triste, März 2018.

AAAAAH-AHAAAAAHAAAAAA-AHAAAAA-AHA-AAAAA!»UUUUUUHUHU-UUUUUUUH«oder: Vom Schreien und Schweigen, in: Off Topic #6: Schweigen – Schreien – Magazine for Media Arts off topic #6: schweigen/schreien, hrsg. von Olivier Arcioli, Konstantin Butz, Wiebke Elzel, Thomas Hawranke & Karin Lingnau, designed by Olivier Arcioli & Karin Lingnau, KHM/Academy of Media Arts Cologne, April 2016.

Scham. Scham. Schamade, in: taz. die tageszeitung, Nr.10936,38. Jg., 5.2.2016, 13.

Die dumme Poesie, in: Gestalt #1, PDF-zine for contemporary poetry and art, Vienna 2015, o.p.

wir verzahnt, in: Triëdere – Zeitschrift für Kunst, Literatur und Theorie, 2/2014, 32–34.

vortizistische versuche, in: manuskripte. Zeitschrift für Literatur, 54. Jg., 204, 2014, 61–68.

Pseudopodium, d.h. RAF-Sofa oder: In den Zellen/Akathistisch schlafen oder: Aufstehen sollen die anderen, in: manuskripte. Zeitschrift für Literatur, 53. Jg., 202, 2013, 50–58.

Bleibt ohne mich zu prüfen, in: manuskripte. Zeitschrift für Literatur, 53. Jg., 201, 2013, 97–99.

Texttext, Belletristik. Zeitschrift für Literatur und Illustration, 12, Berlin 2012, 63f.

Turkish Words, in: Crux Desperationis 3: International Journal of Conceptual Writing, Montevideo 2012, o.p.

Texte/Arbeiten in Anthologien/Sammelbänden/Katalogen

Minnesang, in: Unmögliche Liebe, hrsg. von T. Marquart/J. Wagner, München: Hanser 2017, 59, 117.  

Covertext. Konzept, Performanz und Poesie, in: Phänomene des Performativen. Systematische Entwürfe und historische Fallbeispiele, hrsg. von Anna Bers/Peer Trilcke, Göttingen: Wallstein 2017, 261–272.

Endlich eklektisch-elektrisch. Digitalität, Konzepte und Literatur, in: Code und Konzept. Literatur und das Digitale, hrsg. von Hannes Bajohr, Berlin: Frohmann, 2016, 59–70.

Hereinspaziert!, in: Artivismus. Kunst und Aktion im Alltag der Stadt, hrsg. von Lilo Schmitz, Bielefeld: transkript 2015, 205–213.

Vom Lesen, Schreiben und den Konzepten, in: Edit #63. 2014, 82–87.

Kommentarbedürftigkeit, in: Metonymie, hrsg. von Norbert Lange, Berlin: Verlagshaus J. Frank 2014, 160–167.

Websitelink to my Publications

Keywords

Feminist, decolonial, intersectional, collective aesthetic practices in the arts, especially text-based, transdisciplinary and performative works and community arts.

Casegroup

Social Sciences