Skip to main content

Prof. Dr. Judith Könemann

Professor , Katholisch-Theologische Fakultät, University of Münster

Network Professorship

Religious education, educational research and gender

Vita

Prof. Dr. theol. Judith Könemann M.A., born 1962, studied Catholic theology (diploma), sociology and education (M.A.) in Münster and Tübingen. 2002 PhD at the Faculty of Catholic Theology in Münster with a thesis on formations of religiosity in modernity under the title: "I wish I was religious, I believe. Approaches to Religion and Religiosity in Late Modernity in Catholic Theology“. 1992-1997 research assistant at the Seminar for Pastoral Theology and Religious Education at the Faculty of Catholic Theology, Münster. 1995-2005 full-time collegague at the Catholic education center Haus Ohrbeck, Georgsmarienhütte and director of training for pastoral and parish assistants in the diocese of Osnabrück. 2005-2009 Director of the Swiss Pastoral Sociological Institute in St. Gallen (SPI) and Executive Director of the Pastoral Planning Commission (PPK) of the Swiss Bishops' Conference. Since 2009 Professor of Religious Education, Educational Research and Gender and Director of the Centre for Theological Gender Studies of the Faculty of Catholic Theology at the University of Münster. 2009-2017 member of the Cluster of Excellence "Religion and Politics", since 2012 member and 2016-2020 speaker of the Center for Religion and Modernity (CRM). Since 2020 deputy speaker of the review board FK 107 Theology of the German Research Foundation (DFG).

Focus of Work

My research focus are on the fields of intersectionality and educational justice with a special focus on the category of gender, gender issues in religious education, education and sustainability, ethical and social learning as well as youth and adult education. A separate focus is on issues related to the sociology of religion, in particular questions of the relationship between religion and the public sphere and individual religiosity research. Methodologically, I often work with a qualitative-empirical approach.

Publications (selection)

"Ich wünschte, ich wäre gläubig, glaub ich. Zugänge zu Religion und Religiosität in der späten Moderne." (Veröffentlichungen der Sektion "Religionssoziologie" der Deutschen Gesellschaft für Soziologie Bd. 8), Opladen 2002.

Einflussfaktoren religiöser Bildung. Eine qualitativ-explorative Studie, (mit C. P. Sajak, S. Lechner), Wiesbaden 2017.

Religiöse Identitäten in einer globalisierten Welt. Münstersche Beiträge zur Theologie. Neue Folge Bd. 2, Münster 2019 (mit M. Heimbach-Steins).

Flucht und Religion. Hintergründe – Analysen – Perspektiven, Münstersche Beiträge zur Theologie. Neue Folge Bd. 1, Münster 2018 (zus. mit M.Th. Wacker).

Religion, Öffentlichkeit, Moderne: Transdisziplinäre Perspektiven, Bielefeld 2016 (mit S. Wendel).

Bildung und Gerechtigkeit. Warum religiöse Bildung politisch sein muss, Bd. 2 Bildung und Pastoral, hg. von Judith Könemann und Reinhard Feiter, Ostfildern 2013 (mit N. Mette).

Vielfalt und Heterogenität Zwei neue Leitdiskurse der Religionspädagogik – auf dem Weg zur Inklusion? Ein Literaturbericht, erscheint in: Theologische Revue April 2021, 1–17.

Ethische Dimensionen (christlich) religiöser Bildung, in: Schlag, Thomas/Roggenkamp, Antje, Büttgen, Philipp (Hg.): Religion und Philosophie in schulischen Kontexten. Rahmenbedingungen, Profile und Pfadabhängigkeiten des Religions- und Philosophieunterrichts in Deutschland, Frankreich, der Schweiz und Griechenland, Leipzig 2019, 189–199.

Politische Religionspädagogik – ein kritisch emanzipatorischer Ansatz, in: Gärtner, Claudia/Herbst, Jan-Hendrik (Hg.): Kritisch-emanzipatorische Religionspädagogik? Wiesbaden: Springer 2019, 195–213.

„So anders bist Du gar nicht!“ – Interreligiöse und interkulturelle Bildung als Beitrag zum gelingenden Miteinander, in: Könemann, Judith, Wacker, Marie-Theres (Hg.): Flucht und Religion. Hintergründe – Analysen – Perspektiven, Münster 2018, 229–241 (mit C. P. Sajak).

Bildungsgerechtigkeit im Kontext einer politischen Religionspädagogik, in: ÖRF 27 (2019) 1, 42–56.

Religious Education in Secular Society: Reflections on the Rationale and (future) Form of Religous Teaching in Germany, in: Asian Horizon 12 (2018) 4, 655–668.

Keywords

intersectionality and educational justice; Gender and theology; gender issues in religious education; ethical and social learning; youth and adult education; qualitative-empirical approach.

Casegroup

Social Sciences