Skip to main content

Prof. Gisela Steins

Full Professor, Fakultät für Bildungswissenschaften, University of Duisburg-Essen

Associated Professorship

General Psychology and Social Psychology

Vita

Key data on professional career

1982-1987 Studies of Psychology, Sociology, Philosophy
1987 Diploma in Psychology
1986-1990 Training in rational-emotive behavioral therapy
1990 PH.D. in Psychology
1998 Habilitation: Venia Legendi for all fields of Psychology
2003 Professor of General Psychology and Social Psychology, University of Duisburg-Essen, Faculty of Educational Sciences, Institute of Psychology

Focus of Work

The research focus is the importance and change of relationships in educational contexts. Research perspectives:social perception, self-concept, gender studies, group dynamic approaches. The methodological approach is diverse:laboratory research, field research, action research; self-reports, observations and experimental designs; quantitative and qualitative research traditions. The previous research projects focus strongly on the research of supportive interactions: for primary school children in the (1) Schülerhilfeprogramm, Adolescents in the (2) project Classroom Management and children as well as adolescents with school avoidance problems in the (3) project Reintegration from psychiatry back to school. (4) A fourth project dealt with the attitude of the school principals NRW to quality analysis and currently with the perspective of the students. (5) The perception of people with HIV/AIDS (international comparison) is another current research project.

Research and Practice projects (selection)

2004 - 2008
Reintegration psychisch kranker Schüler/-innen

Publications (selection)

Ausgewählte Beiträge zur Geschlechterforschung

Publikationen

Steins, G. (2008a). Identitätsentwicklung. Die Entwicklung von Jungen zu Männern, von Mädchen zu Frauen. 3. überarb. Auflage Lengerich: Pabst Science Publisher.

Steins, G. (2008b). Geschlechterstereotype in der Schule – Realität oder Mythos? Anregungen aus und für die schulische Praxis. Berlin: Pabst Science Publishers.

Steins, G. (2010). Psychologie und Geschlechterforschung – ein Handbuch. (Hrsg.) Wiesbaden: VS Verlag.

Steins, G. (2011). Gender in der Psychologie – Zur Diskrepanz zwischen Erkenntnisstand und Implementierung in die Fachkultur. Journal des Netzwerks Frauen- und Geschlechterforschung NRW, 29, 50–53.

Steins, G. (2019). Psychologische Geschlechterforschung: Paradigmen, Befunde und Institutionalisierung. In Kortendiek, B., Salisch, K., & Riegraf, B. (Hrsg.), Handbuch Interdisziplinäre Geschlechterforschung, Band 1 (683–690). Wiesbaden: Springer.

Beiträge auf wissenschaftlichen Tagungen

Behnke, K., & Steins, G. (2017). Gender Studies in der universitären Lehre: Warum sie nützlich undnotwendig sind. Tagung der Fachgesellschaft Geschlechterstudien. Köln.

Behravan, B., & Steins, G. (2017). The hidden dimensions of cosmetic surgery: Romantic recognition. Beitrag auf der 16. Tagung der Fachgruppe Sozialpsychologie. Ulm.

Beiträge für Curricula

Steins, G. (2018). Gender Curricula für Bachelor und Master Psychologie. www.gender-curricula.com/gender-curricula

Promotionen

Fiona Kalkstein (2021). Praxen der (Un-)Vereinbarkeit. Eine klassensensible Analyse der Aushandlungen zwischen Mutterschaft und Beruf. Abschluss des Promotionsverfahrens am 20.01.2021. Rosa-Luxemburg-Stipendium.

Habilitationen im Prozess

Behravan, B., The body in society. (Wiss. Mitarbeiterin in der Arbeitsgruppe Allgemeine Psychologie und Sozialpsychologie).

 

Websitelink to my Publications

Keywords

Interpersonal relationships: school and teaching, health context, gender, social perceptions: empathy and perspective-taking.

Casegroup

Social Sciences