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Priv.-Doz. Dr. phil. habil. Corinna Herr

Musicologist, Musikwissenschaftliches Institut, Robert Schumann University Düsseldorf

Vita

Corinna Herr studied music, comparative literature and philosophy in Bochum and London. MA 1995 at the Ruhr University Bochum. From 1995 to 1999, she held a scholarship in the doctorate degree course "Erkenntnisprojekt Feminismus" at the University of Bremen. PhD in January 2000 under Prof. Eva Rieger. Habilitation 2009 at Ruhr-University Bochum with a book on the high male voice (funded between 2003 and 2006  by the DFG). She has been visiting professor for musicology at University of Saarland, University Bayreuth, Humboldt University Berlin and at the Hochschule für Music and Dance Köln.
She was co-editor in the international group "Italian Opera in Central Europe", co-speaker of the section "women- and gender-studies" (2002-2005) and speaker of the section "sociology and social history of music" in the german musicological Society (GfM).

Currently she is principal investigator in the project "Self-presentation of classical musiciens on YouTube", funded by the Deutsche Forschungsgemeinschaft.

Focus of Work

opera; music in digital culture; history, theory and aesthetics of the singing voice; historcal anthropology; historically informed performance practice; cultural and gender studies.

Research and Practice projects (selection)

2019 - 2022
Self-presentation of classical musiciens on YouTube

Publications (selection)

Monographien und Herausgaben:
Medeas Zorn. Eine 'starke Frau' in Opern des 17. und 18. Jahrhunderts. Herbolzheim 2000.

Gesang gegen die 'Ordnung der Natur'? Kastraten und Falsettisten in der Musikgeschichte. Kassel u.a. 2. rev. A. 2013.

C.H., Monika Woitas (Hg.): Musik mit Methode: Neue kulturwis­senschaftliche Perspektiven. Köln, Weimar (Böhlau Verlag) 2006.

C.H., Norbert Dubowy, Alina Żórawska-Witkowska (Hg.): Italian Operain Central Europe 1614–1780. Vol. 3: Opera Subjects and European Relationships. Berlin 2007.

C.H., Herbert Seifert, Andrea Sommer-Mathis, Reinhard Strohm (Hg.): Italian Opera in Central Europe 1614-1780. Vol. 2: Italianità: Image and Practice. Berlin 2008.

C.H., Arnold Jacobshagen, Kai Wessel (Hg.): Der Countertenor. Die männliche Falsettstimme vom Mittelalter zur Gegenwart. Mainz u.a. 2012.

C.H., Arnold Jacobshagen,Thomas Seedorf (Hg.): Tenor: Mythos, Geschichte, Gegenwart. Würzburg 2017.

Aufsätze:

„Pop-Appeal“ oder mehr? Klassische Musik bei YouTube. In: Musiktheorie: Zeitschrift für Musikwissenschaft. 33. Jg., H. 4/2018, hg. von Gregor Herzfeld, S. 319–331.

Musik "ergreift das Herz und dringt bis ins Innerste der Seele": Leidenschaft und Affektübertragung in der Frühen Neuzeit. In: Carola Bebermeier, Evelyn Buyken, Gesa Finke (Hg.): Passions. Leid und Leidenschaft. Würzburg 2017, S. 34–68.

Musik als Mittel der Selbst-Konstruktion? Christoph Schlingensiefs Eine Kirche der Angst vor dem Fremden in mir (2008). In: Die Musikforschung 3 (2016), S. 249–264.

The singing prophetess: Mary of Magdala in Bach’s St. Matthew Passion. In: Peter Loewen, Robin Waug (Hg.): Mary Magdalene in Medieval Culture: Conflicted Roles. New York, Oxford et al. 2014, S. 258–275.

Der Mythos der femme forte in Händels Alcina. In: Händel-Jahrbuch 54 (2008), S. 161–182.

Where is the Female Body? Androgyny and other Strategies of Disappearance in Madonna’s Music Videos. In: Santiago Fouz-Hernández, Freya Jarman-Ivens (Hg.): Madonna’s Drowned Worlds: New Approaches to her Cultural Transformations, 1983–2003. Aldershot/New York 2004, S. 36–52.

Keywords

music, gender studies in music, music in digital culture, historically informed performance practice, castratos, opera.

Casegroup

Languages and Cultural Studies, Art and Design