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Prof. Dr. Karla Verlinden

Professor , Sozialwesen, Westfalen Catholic University of Applied Sciences, Campus Cologne

Associated Professorship

Vita

Prof. Dr. Karla Verlinden is (since March 2019) Professor of Educational Science with a focus on resilience at the Catholic University of Applied Sciences NRW, Cologne Department. She studied education sciences at the University of Cologne, majoring in early childhood and clinical psychology. In 2014, she completed her doctorate there under Prof.'in Dr. Elke Kleinau (Chair of Historical Educational Research with a focus on Gender History) on the topic "Sexuality and Relationships among the '68ers'. Memories of Former Protagonists and Protagonists."
Verlinden is also a licensed child and adolescent psychotherapist (VT).

Focus of Work

Sexual education (of marginalized groups and in un-free settings), sexual and gender-based violence, critical resilience research and promotion, pioneer students, trans children in kindergarten, prevention of sexual violence (especially against people with disabilities).

Publications (selection)

Kaplan, A. & Verlinden, K. (2022, i.E.): Sexualisierte Gewalterfahrungen und Un-Freiheit als Strukturkategorie innerhalb der intersektionalen Perspektive – Überlegungen auf Basis einer empirischen Studie zu jungen Menschen in Haft. In: Siemoneit, J., Verlinden, K. & Kleinau, E. (Hrsg.): Sexualität, sexuelle Bildung und Heterogenität im erziehungswissenschaftlichen Diskurs. Weinheim/Basel: Beltz Juventa.

Zysberg, L.; Verlinden, K. & Zingerle, C. (2021): To have what it takes: A multi-tiered Psychological Resource Model of First-Generation College Student Success. Psychology, 12(10), 1561-1574.

Esser, A. & Verlinden, K. (2021): Trans*Kinder im Spiegel des Verhaltens pädagogischer Fachkräfte. Kita Aktuell, 30 (1), 4-7.

Schneider, L.; Kaplan, A. & Verlinden, K. (2021): Kritische Sexuelle Bildung im Kontext von Herrschafts- und Marginalisierungsprozessen bei Mädchen* und jungen Frauen*, Unser Jugend, 73 (5), 194-200.

Verlinden, K.; Asselborn, F. & Kaplan, A. (2021): Sexarbeit/Prostitution und Zwangsprostitution als Themen in der sexuellen Bildung – Ergebnisse einer empirischen Untersuchung über die Erfahrungen mit Prostitution und Zwangsprostitution von Mädchen und jungen Frauen des geschlossenen Vollzugs. In: Vanagas, A. (Hrsg). Sexualpädagogische (Re)Visionen. Sexualpädagogik als Diskriminierungsschutz für Schule und außerschulische Bildungsarbeit. Heidelberg: Springer, 449-472.

Verlinden, K., Schneider, L. & Kaplan, A. (2021): Sexualität Jugendlicher und sexuelle Bildung - zwischen Fachdiskurs und Hysterie. Pro Jugend. Fachzeitschrift der Aktion Jugendschutz Landesarbeitsstelle Bayern e.V. 2/2021, S. 27-31.

Verlinden, K. (2020): Das polygame Konzept der 68erInnen. In: Kam Kah, H. & Lundt, B. (Hrsg.). Polygamous Ways of Life in Past and Present in Africa and Europe. Wien: Lit Verlag, 97-115.

Keywords

Sexual education (of marginalized groups and in un-free settings), sexual and gender-based violence, critical resilience research and promotion, pioneer students, trans children in kindergarten, prevention of sexual violence (especially against people with disabilities).

Casegroup

Social Sciences