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Gender Curricula

The database has been in existence since 2007. It prepares subject-specific gender studies teaching content for almost 60 curricula. Originally conceived to support the gender-equitable implementation of Bachelor's and Master's programmes and the gender-equitable accreditation of degrees, the database has created a unique compendium presenting subject-specific approaches to gender studies for almost all academic subjects available in Germany. From the very beginning, the Coordination and Research Office (CoRe) of the Women's and Gender Studies Network NRW has accompanied the Bologna Process in order to contribute to making universities and colleges as science organisations more gender-equitable. With the Gender Curricula project, CoRe supports the aim of implementing the knowledge of subject-specific gender studies as part of the teaching and study content in Bachelor's and Master's programmes when accrediting or re-accrediting study programmes. The presentation of the gender curricula for almost 60 subjects is a major focus of the database. They include proposals for integrating teaching content from women's and gender studies into the curricula of (almost) all subjects that can be studied in the Federal Republic of Germany.

Project management: Dr. Beate Kortendiek | Project collaboration: Dr. Heike Mauer, Jeremia Herrmann M.A., Dr. Lisa Mense

Publications

Hilgemann, Meike (2012): Qualitätsorientierte Hochschulentwicklung und -steuerung im Bologna-Prozess.  In: Der Pädagogische Blick, 20. Jg. H4, S. 196-206.

Hilgemann, Meike (2012): Studie Geschlechtergerechte Akkreditierung und Qualitätssicherung. In: CEWS-Journal. Aktuelle Informationen zum Thema Frauen in Wissenschaft und Forschung. Nr. 86, S. 47-49.

Hilgemann, Meike/Kortendiek, Beate/Knauf, Anne (2012): Geschlechtergerechte Akkreditierung und Qualitätssicherung – eine Handreichung. Studien Netzwerk Frauen- & Geschlechterforschung NRW Nr. 14. 3. aktual. u. verän. Bericht, Essen.

Kortendiek, Beate (2011): Supporting the Bologna Process by Gender Mainstreaming: A Model for the Integration of Gender Studies in Higher Education Curricula. In: Grünberg, Laura (Ed.): From Gender Studies to Gender IN Studies. Case Studies on Gender-Inclusive Curriculum in Higher Education. Bucharest: UNESCO-CEPES Studies on Higher Education.

Kortendiek, Beate (2010): Geschlechtergerechtigkeit als Qualitätsmerkmal von Studium und Lehre - Forderungen und Empfehlungen. In: Keller, Andreas Keller/Klemens Himpele/Sonja Staack (Hg.): Endstation Bologna? Zehn Jahre Europäischer Hochschulraum. Bielefeld: wbv Bertelsmann, S. 167-172.

Becker, Ruth/Kortendiek, Beate (2009): Modell zur Verankerung der Geschlechterforschung - Fachübergreifende Lehrinhalte und Vermittlungsformen. In: Auferkorte, Nicole/Ingeborg Stahr/Anette Schönborn/Ingrid Fitzek (Hrsg): Gender als Indikator für gute Lehre. Opladen & Farmington Hills: Budrich UniPress, S. 139-151.

Becker, Ruth/Bettina Jansen-Schulz/Beate Kortendiek/Gudrun Schäfer (2006): Gender-Aspekte bei der Einführung und Akkreditierung gestufter Studiengänge – eine Handreichung. Studien Netzwerk Frauenforschung NRW Nr. 7, Dortmund, 2. Auflage, 360 Seiten, 2., erweiterte Auflage 2007 als Cews.public.no 9.

Becker, Ruth/Beate Kortendiek (2007): Kriterien eines geschlechtergerechten Studiums. Werden Frauen durch den Bologna-Prozess benachteiligt? In: Personalführung, Heft 4, S. 34-45.

Becker, Ruth/Bettina Jansen-Schulz/Beate Kortendiek/Gudrun Schäfer (2007): Gender-Aspekte bei der Einführung und Akkreditierung gestufter Studiengänge. In: Dudeck, Anne/Bettina Jansen-Schulz (Hrsg.): Zukunft Bologna!? Gender und Nachhaltigkeit als Leitideen für eine neue Hochschulkultur. Frankfurt a. Main, S. 329-356.